Troldtekt A/S reduserer karbonavtrykket med nye tiltak

18.08.2024

På tre år har Troldtekt redusert karbonavtrykket per produsert kvadratmeter akustikkplate med 6,9 prosent. Det viser data i Troldtekts CSR-rapport for 2023. Reduksjonen har skjedd i scope 3, som særlig dekker sement fra Aalborg Portland. Sementtypen FUTURECEM™ er en del av forklaringen.

Sementen gir de velkjente Troldtekt® akustikkplatene robusthet, brannhemmende egenskaper og lang holdbarhet. Men sementen fra Aalborg Portland står også for stort sett hele karbonavtrykket fra platene. I 2023 har Troldtekt redusert karbonavtrykket per produsert kvadratmeter akustikkplate med 4,3 prosent. Over tre år – fra 2020 til 2023 – er reduksjonen på 6,9 prosent.

De nye tallene for karbonavtrykket kan ses i Troldtekts CSR-rapport for 2023. Her fremgår det at 99 prosent av karbonavtrykket i 2023 kom fra det såkalte scope 3, som primært dekker innkjøp av sement. Ved Troldtekts egen fabrikk (scope 1 og 2) kom 94,5 prosent av energiforbruket i 2023 fra fornybare kilder i form av biobrensel og vindkraft. Dette tallet var litt lavere enn i de foregående årene – som følge av en periode med vedlikehold på biokjelen.

– Karbonreduksjon er et av de viktigste fokusområdene i byggebransjen. Gjennom flere år har vi nærmet oss 100 prosent fornybar energi ved vår egen fabrikk, og nå har vi også startet reduksjonen i det vanskelige scope 3. Ambisjonen er fortsatt en betydelig reduksjon i takt med at vi innfører nye typer sement i produksjonen, sier Tina Snedker Kristensen, bærekraft- og kommunikasjonssjef for Troldtekt A/S.

FUTURECEM gjør en forskjell

Troldtekt doblet i 2023 andelen produserte akustikkplater basert på sementtypen FUTURECEM. Sammen med øvrige reduksjoner hos Aalborg Portland er dette en vesentlig del av forklaringen på reduksjonen i karbonavtrykket. FUTURECEM utnytter synergien mellom kalsinert leire og kalkfiller, noe som gjør det mulig å erstatte en stor andel brente klinker i sementen.

Troldtekt akustikkplater basert på FUTURECEM har et karbonavtrykk over hele produktets livssyklus som er:

• 26 prosent lavere enn for Troldtekt-plater basert på grå sement
  • 38 prosent lavere enn for Troldtekt-plater basert på hvit sement.

– I 2023 utgjorde akustikkplater basert på FUTURECEM omtrent dobbelt så stor andel av produksjonen som i 2022. Dermed var mengden FUTURECEM nesten på nivå med mengden tradisjonell grå sement. Andelen FUTURECEM vil fortsette å øke merkbart når vi fra og med 2024 helt faser ut platene basert på tradisjonell grå sement, forklarer Tina Snedker Kristensen.

Hun legger til at Troldtekt nå også gradvis begynner å erstatte hvit sement med FUTURECEM i de mange platene som skal males i hvitt og andre lyse farger.

Gullsertifisering, energigevinst og lansering av ISO-arbeid

Reduksjonen i karbonavtrykk og fordoblingen av akustikkplater basert på FUTURECEM er to av høydepunktene i CSR-rapporten for 2023. Her er tre andre høydepunkter:

• Høsten 2023 fikk serien med Troldtekt akustikkløsninger i natur og standardfargene grå, hvit, leire og svart igjen gull ved resertifisering i henhold til Cradle to Cradle Certified®. I tre av fem kategorier er Troldtekt sertifisert i henhold til konseptets versjon 4.0, der kravene er skjerpet. Det dreier seg om Material Health, Renewable Energy and Carbon Management og Water & Soil Stewardship.

• Troldtekt har montert en varmeveksler som utnytter spillvarmen fra tørkeprosessen i produksjonen. Pilotprosjektet har resultert i 30 prosent lavere energiforbruk i de delene av tørkeovnen der testen er gjennomført. Nå er ambisjonen å montere varmevekslere på flere ovnsseksjoner i produksjonen.

• Troldtekt lanserte i 2023 arbeidet med å oppnå to ISO-sertifiseringer i 2024: ISO 9001 (kvalitetsstyring) og ISO 45001 (helse og sikkerhet ved arbeidsplassen). Med dem settes alle kjerneprosesser i system og bygger et solid fundament for fremtidige forbedringer.

Les hele Troldtekts CSR-rapport for 2023

(EN)

(DA)

The six highlights of the CSR report for 2023.

FAKTA OM TROLDTEKT

• Troldtekt A/S er en ledende utvikler og produsent av akustikkløsninger for himlinger og vegger.
  • Siden 1935 har tre og sement vært råmaterialene i produksjonen, som foregår i Danmark under høyteknologiske forhold. Troldtekt bruker utelukkende sertifisert tre (PEFC™ og FSC®C115450) fra ansvarlig skogbruk
  • Troldtekts forretningsstrategi har det internasjonale designkonseptet Cradle to Cradle som sentralt element. Hele serien med Troldtekt akustikkplater i natur og standardfarger er Cradle to Cradle-sertifisert® på gullnivå.
  • Siden våren 2022 har Troldtekt vært en del av det irske entreprenørfirmaet Kingspan Group, en global leverandør av høyeffektive isolasjons- og klimaskjermløsninger med virksomhet i over 80 land.

YTTERLIGERE INFORMASJON

Tina Snedker Kristensen, bærekraft- og kommunikasjonssjef for Troldtekt A/S